Met spoed weg uit Peru

14 maart 2020 - Cuzco, Peru

Helaas zitten wij nu op Cusco-airport voor en vervroegde vlucht naar Lima en kijken of we daar nog een vlucht naar Amsterdam kunnen boeken. Peru heeft besloten om al het Europeese vliegverkeer vanaf 16 maart te weren. Balen dus.

Dank voor al jullie warme reacties. Inmiddels zitten wij op de luchthaven van Buenos Aires. Hier kwamen wij vanochtend vroeg aan na een zeer vroege vlucht vanuit Santiago (weinig geslapen derhalve). Op Buenos Aires begon de ellende pas goed. Zojuist had de overheid alhier besloten per direct -vandaag i.p.v. 17 maart- alle mensen uit Europa te weren. Echter, ondanks ons Nederlandse paspoort komen wij natuurlijk helemaal niet uit Europa, maar zijn wij al ruim zes weken op dit continent en vormen geen besmettingsgevaar. Sterker, nog, wij hebben zelf onze terugreis vervroegd om zo snel mogelijk in Nederland te kunnen zijn. Inmiddels voelen wij ons echter zieker dan menig jonge Coronadrager. Met zulk impulsief overheidsbeleid jaag je natuurlijk complete groepen welwillenden reizigers over de kling. Wij hadden dan ook al een lange nacht van bellen met luchtvaartmaatschappij Alitalia (telkens in gesprek) en Buitenlandse zaken (wist nog van niks) achter de rug. Leg dat maar eens uit aan een Argentijnse immigratieofficier. Die wilde ons bij het zien van het paspoort direct voor 14 dagen opsluiten in een hotel. Dat accepteerden wij niet. Na enige discussie, tranen en wachten in een kamertje vol andere wanhopige buitenlanders (niet zijnde Zuid-Amerikanen) mochten wij bij het tonen van onze vlucht naar Rio de Janeiro van a.s. maandag, zonder stempel naar de gate. Maar dus ook zonder bagage! Eenmaal bleek binnen de gate ook nog, dat wij onze nieuwe vlucht naar Rio niet konden verzilveren (onze reservering kwam niet in het systeem voor). Na veel heen en weer bellen met onze-man-in-Buenos-Aires konden wij alsnog snel over instapbewijzen beschikken. Wij overnachten als soort illegalen op de luchthaven en zitten nu bij te komen in de clublounge compleet met douche, hapjes en drankjes van Latam-airlines. Daar moeten wij om 23.30 uit en opzoek naar een alternatieve hang- en slaapplek in de vertrekhal. Gelukkig zit Starbucks op gezichtsafstand. Ook schoonzus Joke en de kids zijn los van elkaar opweg gegaan via alternatieve routes naar Nederland en kunnen waarschijnlijk gelijksoortige hororverhalen opdissen.

Tot slot heb ik een verzoek: hoe lief ook bedoeld, graag niet naar mij bellen of Appen. Zo kan ik onze (enige!) telefoon vrijhouden voor dringende belzaken. Wij hopen jullie allemaal snel en gezond weer in Nederland te zien!

1. Gio:
    14 maart 2020
    Jeetje, hopen dat jullie dat nog lukt !
  2. Toin Coolen:
    14 maart 2020
    Ach wat vervelend zeg, balen!
  3. Mimoun Himmit:
    14 maart 2020
    Balen joh! Hoop dat het lukt. Veel sterkte en liefs van ons!
  4. Leo:
    14 maart 2020
    Bij de foto's van Machu Picchu was ik voor het eerst echt jaloers. Wat zou ik dat graag eens zien. Bij dit bericht is het feestelijke er wel af. Ik ga voor jullie duimen dat het allemaal en beetje vlot en naar omstandigheden zo prettig mogelijk verloopt.
    Hier is het intussen ook wel een andere wereld, zonder files, zonder markt, zonder verenigngsleven, verplicht thuiswerken en alle contact met studenten verboden door de baas, enzovoort.
    Hou je (jullie) taai en probeer te genieten van wat je nog wel krijgt.
    Liefs Leo.
  5. Els Erkens:
    14 maart 2020
    Oh dat gooit wel roet in jullie schema!
    Ik hoop dat alles een beetje relaxed zal verlopen en dat jullie nog goeie dagen hebben.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat. Liefs, Els
  6. Linda en Wim:
    14 maart 2020
    Getver....ben je lekker op reis en aan het genieten, moet je je ineens met een terugvlucht gaan bezig gaan houden. Succes met alles!!!!
  7. Angelika Jansen:
    14 maart 2020
    Wat jammer dat jullie de reis moeten beëindigen , geen amazone - jungle meer ....
    de besmettingen nemen razend snel toe in Peru ,
    Hoop dat jullie snel thuis zijn !
  8. Marianne:
    14 maart 2020
    Ha lieve Hadi, wat ongelooflijk balen voor jullie, ik ook hoop dat het lukt om op deze manier terug te komen, succes en tot snel ziens/sprekens, veel liefs, Mar.
  9. Marianne De Wit:
    14 maart 2020
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald... jullie hebben zowiezo een fantastische reis gehad!! Gezondheid boven alles.... hier in Spanje is de noodtoestand uitgeroepen met een algeheel straatverbod voor 15 dagen!!! Dat wil je niet in Peru meemaken...Zorg dat jullie veilig en wel thuiskomen!
  10. Remko van Voorst:
    15 maart 2020
    Echt vervelend voor jullie, ook die onzekerheid m.b.t terugvliegen. Heel veel succes met de terugreis!
  11. Pieter le Rütte:
    15 maart 2020
    Veel succes met dit onverwachte stuk van jullie reis. Hoop dat 't een beetje lukt. We duimen voor jullie.
  12. Jeanet en Jan:
    15 maart 2020
    Hoi Hans en Diana we hebben net jullie verhalen gelezen en jullie mooie foto's gezien. Heel indrukwekkend allemaal. Heel vervelend dat jullie deze prachtige reis zo moet beëindigen. Wij wensen jullie een veilige reis terug en hopen dat jullie snel weer in Nederland zijn.
  13. Ger Jansen:
    16 maart 2020
    hallo Hans en Diana, ik heb een relatie die op dit moment ook in Bu&Ai is ze zijn op bezoek bij hun dochter en kleinkinderen indien noodzakelijk kan ik jullie met hem in contact brengen. In ieder geval heel veel sterkte.