Pakkend Peru

10 maart 2020 - Cabanaconde, Peru

Lieve mensen, het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe terugkoppeling. En ja, inmiddels heeft ook Peru mij te pakken. Dat komt vooral door de adembenemende schoonheid van het Andesgebergte: grillige besneeuwde bergtoppen (enkele vijfduizenders), vulkanen, meertjes, kloven en heel veel lama's en alpacas. Hier zijn de mooiste wolkenpartijen die ik ooit heb gezien. Maar je komt er niet zomaar. Daar gaat een lange en hobbelige busrit vanuit Ica aan vooraf. Na 12 uur schudden en slingeren komen wij aan bij onze hostel in Cabanaconde, waar wij uiterst vriendelijk worden ontvangen door een goedlachse en chaotische Frans-Afrikaanse eigenaar, Manu. Beneden is een huiskamercafe met houtgestookte pizzaoven. Tegen sluimerende hoogteziekte -wij zitten hier op ruim 3.000 meter hoogte- serveert men cocathee. Manu geeft nog wat instructies voor de tracking van de volgende dag door de Colcacanyon.

De volgende ochtend starten wij om 8 uur onze tocht. In het dorp slaan wij nog snel wat broodjes, fruit en water in. De tocht duurt officieel zo'n 5 uur, waarbij je dalend de kloof in gaat. De vergezichten zijn prachtig; je blijft plaatjes schieten. Het dalen begint echter zijn tol te eisen en na vier uur beginnen mijn knieën van het zigzaggen, glijden en remmen hevig te protesteren. Maar we zijn al over de helft! Nog een flinke stijging van een uur en we zijn bijna bij onze lodge, bijna. Bender en Michelle (de helft op slippers omdat beide zolen van de bergschoenen loslaten) zijn vast vooruit gegaan. Joke wacht ons bij de voorlaatste brug over kolkend water op. De laatste 500 meter trek ik Diana aan de wandelstokken voort, die kan  echt niet meer. Rond drie uur bereiken wij uitgeput de lodge in Llahuar ("Djawar"). Mama Virginia kookt voor ons en enkele andere gasten heerlijke soep en kip met rijst en groente. Na een snelle douche slapen wij vroeg in. De volgende ochtend is het slechts een halfuurtje klimmen naar de bushalte. De lokale lijnbus pikt ons om 12 uur op. Daarna volgt een helse rit van anderhalf uur over een stenen pad vol kuilen, haarspeldbochten en langs diepe afgronden, die eindigt met twee lekke banden. De laatste valt niet meer te reparen. Omdat de bus dubbele acherbanden heeft ("dubbellucht") besluit de chauffeur zachtjes de rit te vervolgen. De helft van de passagiers, waaronder Joke, Michelle en Bender, besluit samen met nog vier Nederlandse meiden en nog een ander stel te gaan lopen. Diana en ik blijven met klamme oksels en verhoogd hartritme in de bus. Aangekomen bij de hostel wachen wij gespannen op de anderen. Die komen anderhalf uur later zingend terug: "Hans betaalt ons biertje!" of zoiets. Die belofte los ik graag in. Het blijkt dat zij onderweg een lokale gids tegengekomen zijn, die hen via een kortere route door een rivierbeding heeft geholpen. Die avond is er veel te bepraten en staan er tien paar bergschoenen tegen de pizzaoven te drogen.

1. Gabrielle:
    10 maart 2020
    Wàt een lekker verhaal weer Hans! Dat was een barre en gedenkwaardige tocht de Andes in.....de foto’s zien er schitterend uit. Machtige trip maken jullie.
    Met nieuwsgierigheid open ik telkens de verhalen en waan me op die momenten ook even ver van huis en reis ik een klein stukje met jullie mee.
  2. Marianne De Wit:
    10 maart 2020
    Zo, jullie maken echt de reis van jullie leven! Hans, je beschrijft het zo goed dat ik zelfs kramp in mijn kuiten en hoogtevrees krijg😉!
    Heel indrukwekkend hoor! Blijf genieten en we kijken alweer uit naar je volgende verhaal!💃
  3. Alice Terlouw:
    10 maart 2020
    Fantastisch Hans hoe jij schrijft, zo vind ik lezen leuk!
    Jullie doen ook gelijk de gevaarlijkste wegen van de wereld, deze ervaring wordt in de loop der jaren steeds " leuker".
    En inderdaad we kijken nu al weer uit naar de volgende trip........
  4. Denise:
    10 maart 2020
    wat een ontzettend mooie natuur en wat een avonturen maken jullie mee. Heel leuk om te lezen en jullie foto's te zien. Heel veel plezier nog
  5. Herbie:
    10 maart 2020
    Met een flinke portie jaloezie het verhaal gelezen en de prachtige/indrukwekkende foto's bekeken. Jullie zijn goed bezig iedere dag prachtige herinneringen te verzamelen. Ga er mee door en deel ze met ons en vooral …… geniet er van!!
  6. Michelle De Groot:
    10 maart 2020
    Het was me een tocht.. maar uiteindelijk wel adembenemend mooi!
  7. Marianne:
    10 maart 2020
    Adembenemende foto's....ik begrijp de titel heel goed! Het begeleidende verhaal is net zo spannend en leuk om te lezen. Geniet vooral!!! Maar volgens mij lukt dat prima ;)
    Liefs en groet!
  8. Linda en Wim:
    10 maart 2020
    Zucht...ach ja....een woord is voldoende.....geweldig lieverds! 😘
  9. Ada Kleibeuker:
    10 maart 2020
    Mooi verhaal weer, mooie foto's en wat een belevenissen spannend allemaal. Benieuwd naar je volgende verhaal.
  10. Jojo:
    11 maart 2020
    Het was een avontuur op zich, afgewisseld door doodsangst en bewondering om zoveel schoonheid van de natuur. De wandeling was afzien maar de vreugde van het weerzien met Diana en Hans verdrong dit gauw naar de achtergrond. Wel 2 dagen zeer zware spierpijn gehad.
  11. Erik van Westen:
    11 maart 2020
    Echt leuk om zo mee te genieten met jullie reis en mooi om die tegenstelling van afzien en genieten mee te krijgen. Enjoy!!!
  12. Leo:
    11 maart 2020
    jou schrijfstijl lijdt beslist niet onder een paar ontberingen en de foto's laten zien hoe vreselijk de moeite waard dit is. Fijn om te lezen voor iemand die het even met de intercity Dordt rotterdam moet doen. kijk uit naar de volgende. Liefs Leo.